CRO: 120% omzetstijging door A/B test – EXIT Toys

+120%

omzetstijging

+37%

transactiestijging

Al jaren werken we met plezier voor onze opdrachtgever EXIT Toys. Een sterk merk, mooi bedrijf en ambitieus team. In onze maandelijkse uren hebben we tijd vrijgemaakt voor toepassing van CRO (conversieratio optimalisatie). Er is een A/B test uitgevoerd met de “toevoegen aan winkelwagen” knop, waardoor een omzetstijging van liefst 120% werd gerealiseerd. Hoe? Je leest het in deze case.

Winkelgedrag analyseren in Google Analytics

We zijn gestart met een analyse van het winkelgedrag in Google Analytics. Per stap in het winkelproces hebben we mogelijke A/B testen geformuleerd, waarmee de website flow kon worden verbeterd. Het doel daarbij was om uiteindelijk een omzetstijging te realiseren.

Enhanced e-commerce rapport

We zijn gestart met een analyse van het winkelgedrag in Google Analytics. Per stap in het winkelproces hebben we mogelijke A/B testen geformuleerd, waarmee de website flow kon worden verbeterd. Het doel daarbij was om uiteindelijk een omzetstijging te realiseren.

A/B-test toevoegen aan winkelwagen knop

De call to action op de huidige knop had de tekst “Zet in winkelwagen”. APC heeft getest of de variant “Zet in mijn winkelwagen” beter presteert. Door een call to action (CTA) te schrijven vanuit de bezoeker, zorg je ervoor dat de bezoeker zich autonoom voelt. De hypothese is dat de bezoeker daardoor eerder geneigd is om tot verdere actie over te gaan.

KPI’s voor CRO

Deze A/B test hebben we afgerekend op 3 kpi’s:.

  • Aantal toevoegingen aan de winkelwagen
  • Aantal transacties
  • Omzet

“Bij EXIT Toys vinden we het belangrijk dat een bezoeker onze website optimaal beleeft. Door met Google Optimize verschillende call-to-actions te testen, is gebleken dat we de beleving én het conversieratio sterk kunnen verbeteren. Zo zorgt een CTA geschreven vanuit de bezoeker er bij ons voor dat het check-out proces beter doorlopen wordt. Daar doen we het voor!”

Geke van der Laan – EXIT Toys

Resultaten A/B-test

Door het grote aantal bezoekers op de website is in een paar dagen al genoeg data verzameld om een betrouwbaar oordeel te kunnen vellen. Opvallend was dat de verschillen bij het doel toevoegen aan winkelwagen niet zo groot waren. Blijkbaar zorgde de aanpassing niet voor een grote toename in toevoegingen aan de winkelwagen. De aanpassing zorgt er echter wél voor dat het checkout proces beter wordt doorlopen. De mensen die via de variant “Zet in mijn winkelwagen” het checkout proces ingingen, waren namelijk sneller geneigd om dit proces af te ronden. Bij de KPI’s omzet en transacties zien we namelijk grote verschillen!

De omzet is gestegen met 120%. Dit kunnen we met meer dan 99% zekerheid zeggen. Sessies die de nieuwe variant hebben gezien, hebben gemiddeld een waarde van € 4,12. Sessies die het origineel hebben gezien, hebben een waarde van “slechts” € 1,89. Het aantal transacties steeg met 37%, met een betrouwbaarheid van 93%. Fantastische resultaten door slechts een minimale aanpassing. Dat is de kracht van CRO!

Lees ook onze andere cases.

Loading …