Diepgaande klantsegmentatie en personalisatie door Datatrics – Discus

Omzet verhogen door online marketing personalisatie

De huidige technologieën en opties tot dataverzameling geven marketeers de mogelijkheden om steeds gerichter het product bij de consument af te stemmen. Uit onderzoek blijkt dat 91 procent van de consumenten liever bij een merk koopt dat hun voorkeuren begrijpt dan bij andere merken. Maar hoe pas je dit toe? Aan de hand van onze case over onze opdrachtgever Discus, tijdens een Datatrics webinar, leggen wij dit graag uit.

APC weet alles over online marketing personalisatie en is gespecialiseerd in de tool Datatrics. Wil jij meer informatie over het inzetten van online marketing personalisatie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met APC!

Stap 1: dataverzameling

Er zijn veel momenten waarop consumenten gegevens achterlaten. Het verzamelen, correct opslaan en combineren van deze data is de brandstof voor elk marketing personalisatie traject. Deze data kan opgehaald worden vanuit de volgende bronnen:

  • Conversie en NAW-gegevens vanuit het CMS of CRM
  • Websitegedrag verzameld door on-site pixel
  • Profielen en gegevens van je ESP
  • Winkelgegevens van fysieke winkeliers

Met de verzameling van al deze data kan een 360° klantprofiel opgesteld worden en kan aan de hand van unieke identifiers (e-mailadres, klant-id) de data gekoppeld worden.

Stap 2: CPD voor data en segmentatie

Een CDP (Customer Data Platform) is een handige mogelijkheid om vanuit verschillende feeds, communicatiekanalen en andere bronnen data te verzamelen en te groeperen. De grote kracht van deze opzet is dat verschillende data stromen elkaar kunnen versterken en er een breed klantprofiel ontstaat. Voor onze opdrachtgever Discus zet APC graag Datatrics in als CDP.

Naast de standaard NAW-gegevens en conversiegegevens neemt Datatrics ook website gedrag mee in de profielen. Zo zal het algoritme inschatten wat de koopintentie, kooppotentie en customer lifetime value is. Zeer belangrijke informatie als je specifieke campagnes wilt opzetten, waarbij onderscheid gemaakt moet worden hoe groot de intentie is tot conversie.

Stap 3: communicatie mogelijkheden

Datatrics is in staat om data te verzamelen, groeperen en te segmenteren. Maar wat kan je nu specifiek met deze mogelijkheden? Deze data en segmenten zijn de brandstof voor het personaliseren van campagnes. Bij Discus staat het huisdier centraal. Heeft een consument aangegeven een hond te hebben, dan zullen specifiek hondenproducten getoond worden. Zo zal één touchpoint of campagne voor elke consument gepersonaliseerd zijn.

Naast dat deze gegevens on-site gebruikt kunnen worden voor een persoonlijk productaanbod, kan dit ook off-site gebruikt worden voor communicatiekanalen als Google Ads, Facebook of E-mail (Spotler, Copernica, etc).

Nieuwsgierig geworden?

Wil jij de ins en outs leren van een Customer Data Platform als Datatrics? Of wil jij jouw conversie verhogen dankzij een goede implementatie van Datatrics? Neem dan contact met ons op.

Lees ook onze andere cases.