Hogere conversie door inzet Datatrics – EXIT Toys

+16%

conversiepercentage verbetering binnen 1 maand

+10%

gemiddelde orderwaarde verhoging

Marketing automation klinkt vaak ingewikkeld. Maar wanneer we spreken over hogere conversie, meer binding met je klant en overzichtelijke structurering van data, klinkt dat als muziek in de oren. In deze case laten we je zien hoe een Datatrics traject bij APC eruit ziet en hoe dit voor EXIT Toys leidde tot een hoger conversiepercentage op de website en meer nieuwsbrief inschrijvingen.

APC weet alles van marketing automation en is gespecialiseerd in de tool Datatrics. Wil jij meer weten over de inzet van marketing automation voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met APC!

Dataverzameling

Voordat je begint met inzet van marketing automation (tooling), start je met dataverzameling. Die data gebruikt Datatrics, samen met algoritmes en machine learning, om klantprofielen te creëren. EXIT Toys maakt gebruik van diverse online marketing kanalen, welke in te zetten zijn om deze data te verrijken. Er is daarom gekozen om data in te laden vanuit onder andere de EXIT Toys webshop, Facebook, Google Ads en Trusted Shops.

Doelstellingen

Synchroon aan dit proces van dataverzameling, zijn we gestart met het opstellen van doelen. Want wanneer is de inzet van marketing automation geslaagd? Met doelstellingen maakten we toekomstig succes voor EXIT Toys meetbaar. Harde doelstellingen (KPI’s) waren om meer nieuwsbrief inschrijvingen te realiseren en het conversiepercentage van de webshop te laten stijgen. Een langere time on site, lagere bouncepercentages etc. vormden de soft KPI’s.

Implementatie proces

Met deze 360 graden klantprofielen, een brainstorm met EXIT Toys en onze eigen APC Datatrics Toolkit, zijn we aan de slag gegaan. Onze toolkit bevat een groot aantal Datatrics hacks waarvan we weten dat die bij elke webshop gegarandeerd tot betere conversie leiden dan in de huidige situatie. Een van die hacks is het opbouwen van A/B tests bij vertoning van alle touchpoints. Op die manier blijf je telkens optimaliseren totdat er geen verschil meer zit tussen A en B en je jouw ideale resultaat hebt behaald. 

Disclaimer: deze touchpoints worden in werkelijkheid uiteraard niet allemaal tegelijk en op dezelfde momenten vertoond. Deze visual is ter ondersteuning van deze case.

Binnen 1 maand up en running

Door de vele implementaties die Datatrics met zijn opdrachtgevers heeft uitgevoerd verloopt het implementatieproces steeds sneller. Bij EXIT Toys is de customer journey binnen 1 maand na het afsluiten van het abonnement gelanceerd. Door gebruikt te maken van de APC Datatrics Toolkit was het resultaat vanaf het begin merkbaar. In de eerste week lag het conversiepercentage al 5,95% hoger!

“Sinds de implementatie van Datatrics bieden we onze klanten een betere ervaring op de website. Door in de verschillende fases van de customer journey specifieke content te tonen, ontstaat er meer vertrouwen en een hogere koopintentie. Hierdoor is ons conversiepercentage de afgelopen maanden flink gestegen.”

Geke van der Laan – EXIT Toys

Resultaten om trots op te zijn

Vanaf het moment van livegang bewees Datatrics toegevoegde waarde. Het conversiepercentage liet in de eerste maand al een stijging van 15,71% zien. Een top resultaat, meteen vanuit de startblokken. Door het zelflerend algoritme en verschillende optimalisaties is de winst in het conversiepercentage zelfs opgelopen tot om en nabij de 30% in maand 2 en 3.

Het overall gedrag van de website bezoekers is ook positief verbeterd, onder andere het bouncepercentage, pagina’s/sessie en gemiddelde sessieduur laten mooie ontwikkelingen zien. Als grote kers op de taart zorgt Datatrics voor een verhoogde gemiddelde bestelwaarde van meer dan 10%!

Lees ook onze andere cases.

Loading …