Omzet x12 door datagedreven performance marketing – Dakmaterialen.com

Overzicht

Wat lees je in deze case study?

   Beginnings: de start van onze samenwerking

   Winning strategies: wat heeft gewerkt

   Future plans: hoe we succes behouden

Dakmaterialen.com is hét online platform voor al je materialen op het platte dak. Met 2000+ artikelen, vind je alles wat je nodig hebt. In 2022 hebben Dakmaterialen.com (voorheen Dakmaterialen Achterhoek) en APC Digitaal de handen ineen geslagen. Twee jaar later is de online omzet van Dakmaterialen.com maar liefst twaalf keer gegroeid. Hoe we dit voor elkaar hebben gekregen? Je ontdekt het in deze case study!

Een succesvolle start

Verbetering van online prestaties en meetbaarheid.

De samenwerking is gestart met het analyseren van online prestaties. Waar liggen de kansen voor websiteverbetering (CRO) en een betere organische vindbaarheid (SEO)? Daarnaast is een dashboard opgezet waarin we de online opbrengsten, conversies en kosten weergeven. Dit was de start van succesvolle datagedreven performance marketing voor Dakmaterialen.com.

Landelijk succes

Rebranding naar Dakmaterialen.com.

Voorheen was Dakmaterialen.com actief onder de naam Dakmaterialenachterhoek.nl. De rebranding naar Dakmaterialen.com heeft de online marktpositie versterkt en groeikansen gecreëerd. Zo is Dakmaterialen.com minder afhankelijk van lokale afnemers en is het belang van een sterke online aanwezigheid toegenomen. De nieuwe naam is dan ook een belangrijk onderdeel gebleken voor de groeistrategie: van een lokale ondernemer naar landelijk succes

Waterdicht loyaliteitsprogramma.

Een tof onderdeel van het vernieuwde Dakmaterialen.com is de community waarbij klanten lid kunnen worden van de ‘Dakbazenclub’. Een loyaliteitsprogramma speciaal ontworpen om dakdekkers te belonen en een kroon op hun werk te zetten. Daarnaast biedt het platform veel gemak waardoor leden kostbare tijd kunnen besparen. De Dakbazenclub biedt volop marketingkansen. Denk aan gepersonaliseerde aanbiedingen, verrijkingscampagnes, automation flows en herhaalaankopen. Samen verhogen we de lifetimevalue van de klant.

De kracht van SEA

Paid advertising met feedoptimalisatie.

Vervolgens zijn we gestart met paid advertising. De campagnes op Marktplaats richten zich op de particuliere markt en de campagnes op LinkedIn op de zakelijke markt. Met Google Ads focussen we op het Shopping netwerk. Hierbij maken we gebruik van slimme regels via één van onze favoriete partners: Channable. Dankzij deze regels kunnen we productinformatie verrijken en de relevante velden voorzien van de juiste informatie. Met deze geoptimaliseerde feed pakken we de topposities in het Shopping netwerk van Google.

Middels een datagedreven SEA-aanpak bereiken we de juiste doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap. Dit doen we met de nieuwste campagnetypen en slimme biedstrategieën. Zo zijn producten gecategoriseerd op basis van prestaties. Deze extra informatie koppelen we via Channable aan de feed waarmee een nieuwe campagnestructuur is opgezet en producten in de juiste categorie worden geplaatst. Volledig geautomatiseerd dus! Op deze manier krijgen topproducten alle ruimte en besteden we geen onnodig advertentiebudget aan niet-topproducten. 

Server-side-tagging

Next steps.

Binnen twee jaar tijd hebben we enorme sprongen gemaakt en een stevige omzetgroei gerealiseerd. Dit geeft ons power! De vervolgstappen? Het implementeren van meer doordachte automatiseringsflows om gebruikers nóg beter te begrijpen en het resultaat verder te laten groeien met first party data. Daarnaast werken we hard aan het inrichten van server-side-tagging (SST) voor Dakmaterialen.com. Zo zijn we goed voorbereid op een cookieloze toekomst en blijven we de prestaties meten.

“De strategische bijeenkomsten met APC Digitaal zijn niet alleen momenten van evaluatie, maar ook van visiebepaling. Ze zijn cruciaal voor onze ambitie om marktleider te worden.”

Bram Mijnen, Dakbaas Dakmaterialen.com

Behaal succes met APC Digitaal.

Wil jij ook je bedrijf laten groeien en je online aanwezigheid versterken? Een data-gedreven aanpak is dé sleutel tot het behalen van meetbare resultaten en het stimuleren van bedrijfsgroei. Neem contact op nu!

Lees ook onze andere cases.