Facebook bereik x 7 Morocco Desert Challenge
690%
meer bereik t.o.v. 2018
5.5x
langere kijktijd video’s
141.592
video’s volledig bekeken
Sinds 2 edities sponsort Rymax Lubricants uit Zevenaar de op 1 na grootste rally enduro ter wereld. Maar het online bereik van deze sponsoring leek in de 1e editie tegen te vallen. Aan APC de opdracht de rally in 2019 via Facebook beter onder de aandacht te brengen. Wij stelden ons als doel om in 2019 via Facebook liefst 7 keer zoveel bereik te creëren, met slechts een verdubbeling van het budget uit voorgaande editie. Zeer ambitieus!
Onze SEA Lead Mišel Vujević is naast betaald adverteren in zoekmachines ervaren op het gebied van social media campagnes. Mišel kan jou helpen om de allerbeste campagnes op te zetten. Kun jij de hulp van Mišel wel gebruiken en wil jij graag meer informatie over social media campagnes? Neem dan contact op voor een afspraak!
Opzet campagne
Een goede Facebook campagne begint bij een realistisch budget. Maar nog belangrijker: een goede doelgroep afbakening. Door een uitgekiende afbakening op interesse, leeftijd en landniveau is het budget door APC beter gebudgetteerd dan in 2018. Mede daardoor kunnen er in 2019 exponentieel meer mensen bereikt worden.
Bereik is leuk, maar worden de video’s echt bekeken en is de engagement van voldoende niveau? Om dit tijdens de campagne vast te kunnen stellen, hebben we “kwaliteit” van het bereik gemeten aan de hand van de volgende KPI’s:
- Video weergaven langer dan 10 seconden
- Een kijktijd van meer dan 50%
- Een doorklikpercentage op de video’s en blogs conform benchmark
De campagne strategie werd vervolgens opgesplitst in twee fases: de Tease fase en de Rally fase. De Tease fase is de “kweekvijver” van waaruit opgebouwd zou gaan worden richting meer en kwalitatief beter bereik in de Rally fase.
Realisatie
De totale campagne besloeg een periode van drie weken, met elk een video, blog en foto die gepromoot werd. Door per gepromote uiting te evalueren konden de best practices weer toegepast worden op de volgende video of blog. Hierdoor zou het bereik niet alleen groter, maar ook relevanter zijn dan voorheen. Niet met hagel schieten, maar gericht te werk gaan.
“APC liet al snel inzien dat het resultaat uit 2018 in 2019 nog beter kon, ondanks onze beperkte middelen. Vervolgens hebben we een plan gemaakt en echt sámen aan de campagne gewerkt, in plaats van de traditionele aanpak dat een bureau uitvoert en opdrachtgever toekijkt. Mede daarom hebben we ons overtroffen en hebben we het 7-voudige bereikt t.o.v. 2018.”
Jan Pieter Doove & Melissa Niemeijer – Rymax Lubricants
Resultaten die tellen
Door het bereiken van een specifieke doelgroep en door een slimme inzet van retargeting, zijn het bereik en de weergaven tijdens de campagne flink gestegen. Waar de engagement al van een goed niveau was tijdens de Tease fase, is het tijdens de Morocco Desert Challenge zelf alleen maar verder gestegen. Het aantal personen dat video’s tijdens de Rally meer dan 50% heeft uitgekeken, is gegroeid met een factor 5.
Het budget verdubbelen, maar wel 7x meer en beter bereik, dat was de uitdaging van deze opdracht. Door continue optimalisatie, een uitgekiende strategie én een goede samenwerking tussen APC en Rymax kunnen wij trots melden dat het gelukt is. Meer dan 11 miljoen mensen vallen binnen het bereik en het budget dat is gesteld.