Uitsluiten spam zorgt voor toename van 18% in zoekwoordposities – Basil.com
Overzicht
Wat lees je in deze case study?
✓ Spam, spam, spam, spam, spam…
✓ Zelf spam uitsluiten
✓ Stijging in organische posities
Wist je dat in 2023 bijna één derde van al het internetverkeer afkomstig was van slechte bots?
Slechte bots zorgen dagelijks voor een enorme hoeveelheid spam. Hoewel het overgrote deel van de spam wordt geblokkeerd, kan er altijd iets tussendoor glippen. Dit overkwam Basil, toen het zoekveld op hun website werd overspoeld met zoekopdrachten. Met de hulp van APC Digitaal heeft Basil deze spam weten te stoppen. Naast het stoppen van de spam, heeft het een positieve invloed gehad op de zoekwoordposities in Google. Benieuwd hoe we dit voor elkaar hebben gekregen? Je ontdekt het in deze case study!
Over Basil
Basil verbetert jouw fietservaring.
Basil is gespecialiseerd in het ontwerpen van essentiële accessoires voor fietsers. Al meer dan 40 jaar ontwerpt dit familiebedrijf de beste producten om fietservaringen te verbeteren. Van fietstassen en -manden tot bevestigingssystemen, fietsregenkleding en fietsaccessoires, Basil biedt een uitgebreid assortiment aan functionele en stijlvolle producten. APC Digitaal werkt al sinds 2020 samen met Basil en daar zijn we trots op.
Het doelwit van bots
Ongewenste zoekopdrachten.
Basil werd onlangs het doelwit van intensief botverkeer. En zij zijn niet de enige: Nederland is wereldwijd het op één na grootste doelwit van bots, na de Verenigde Staten (#usa!). De bots richtten zich specifiek op het zoekveld van de Basil website, waar voortdurend zoekopdrachten door de bots werden uitgevoerd. Dit zag er als volgt uit:
In deze zoekopdrachten werden websites vermeld in de hoop dat deze via een omweg in de Google-zoekresultaten zouden verschijnen. Wat er precies op deze websites gebeurt hebben we niet getest, maar je kunt ervan uitgaan dat je gegevens daar allesbehalve veilig zijn. Een veelvoud van dit soort pagina’s kan een verlies in zoekwoordposities tot gevolg hebben.
Tag, you’re it
Tegenoffensief.
Om de spam tegen te gaan dienen alle zoekresultatenpagina’s op de Basil website op niet-indexeren te staan. Normaal gesproken is dat vrij gemakkelijk aan te passen in het CMS. Helaas is er in het huidige CMS geen optie om dit aan te passen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle pagina’s met zoekopdrachten uit te sluiten door middel van een aangepaste HTML-tag in Google Tag Manager. Dat ziet er als volgt uit:
Beloond door Google
Succes op meerdere fronten.
Na het uitsluiten van de zoekresultaten zagen we snel een afname van de spam en het nepverkeer. Het gewenste resultaat was daarmee behaald.
Maar dat was niet het enige goede resultaat. Een bijkomend voordeel is dat Google zich weer volledig kan richten op het crawlen en indexeren van relevante pagina’s. En daarvoor werden we beloond met een verbetering in onze zoekwoordposities in Google. Meerdere belangrijke zoekwoorden stegen naar de top 10, en de gemiddelde positie steeg met bijna 18% binnen twee maanden tijd na het uitsluiten van de zoekresultaten!
“Ontzettend fijn dat APC Digitaal ons heeft geholpen met het spam-probleem op onze website. Het was een flinke uitdaging vanwege ons ingewikkelde CMS, maar dankzij hun creatieve denken en expertise wisten ze toch het probleem op te lossen. We zijn erg tevreden over de inzet en het meedenken van APC Digitaal.”
Jantien Wagenaar, Content Marketeer bij Basil – MIK
Behaal succes met APC Digitaal.
Wil jij ook een sterke online vindbaarheid voor je bedrijf realiseren en zo je groei stimuleren? Of wil je je positie tussen concurrenten versterken in de zoekresultaten? Neem contact op met APC Digitaal en ontdek hoe wij deze doelen samen realiseren!