Draagt interactie met je doelgroep bij aan je online marketing strategie?
1 november 2022
Coen Jansen
Content marketing
Je hebt het allemaal: een uitgedacht plan, een lading geweldige content én het budget om dit bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. Alles lijkt perfect te gaan, maar succes blijft uit. De reden hiervoor kan de manier van interactie met jouw doelgroep zijn. Wij vertellen je graag waarom interactie met je doelgroep van groot belang is voor jouw online marketingstrategie.
De kracht van reageren
Wanneer iemand onder jouw geplaatste bericht een vraag stelt, zijn/haar mening deelt of op een andere manier aandacht van je vraagt, is het van groot belang om hierop te reageren. Door de potentiële klant het gevoel te geven dat hij/zij gehoord en serieus genomen wordt, vergroot je de aankoopintentie. Want zeg nou eerlijk, als jij op straat vriendelijk begroet wordt of iemand stelt je een vraag, draai jij je dan om?
Social media is gevoelig voor reacties
De algoritmes van social media zijn daarnaast ook gevoelig voor reacties. Dit geldt zowel voor passieve berichten als actieve berichten. Het verschil tussen deze twee soorten berichten:
- Bij passieve berichten krijg je eigenlijk gratis publiciteit doordat je bedrijf wordt genoemd (of ‘getagd’) zonder dat jij hierom hebt gevraagd. In het geval van een negatief bericht: trek je leer eruit maar negeer het niet! Deze groep mensen is er vaak gevoelig voor om dialoog met elkaar aan te gaan. Wees begripvol en zoek samen naar een oplossing.
- Bij actieve berichten gaat het om reacties op berichten die je zelf hebt geplaatst of pagina’s die je zelf hebt gepubliceerd. Ook hier kan op verschillende manieren worden gereageerd. Zelfs wanneer een bezoeker alleen een berichtje achterlaat als ‘Wat goed!’ of ‘Lekker bezig!’ word je beter zichtbaar als je hier wel op reageert. Ga hier dus ook vooral de interactie aan!
De valkuil van betaalde campagnes
Wij zien vaak dat tijdens het inrichten en uitvoeren van betaalde campagnes de resultaten nauw in de gaten worden gehouden, maar dat er geen interactie wordt aangegaan. Het reageren onder de campagne heeft in dit geval geen invloed op algoritmes (je betaalt immers al om gezien te worden), maar het draagt wél bij aan een positief imago. En dat is natuurlijk net zo belangrijk.
“Ondervind dat elke interactie die je hebt een kans is om een positieve indruk te maken.“
Shep Hyken – Customer service en experience expert
Social listening strategie opstellen
Het is dus helemaal niet ingewikkeld om te beginnen met het aangaan van interactie. Maar als je een groot bedrijf hebt waarbij de reacties storm lopen, dan is het slim om wat langer bij je keuzes stil te staan. De manier waarop je interactie aangaat biedt namelijk kans om jouw strategische beleidsvoering te versterken. Hoe laat jij bijvoorbeeld jouw eigen identiteit terugkomen in je reacties?
Het opstellen van een social listening strategie kan hierbij helpen. Dit is een strategie waarin je alles van A tot Z vastlegt: op welk soort berichten je op welke manier reageert (jouw tone-of-voice) en hoe dit bijdraagt aan jouw organisatie- en marketingdoelstellingen.
Interactie met je doelgroep uitbesteden?
Wil jij nou dé nieuwe Coolblue worden op het gebied van interactie? Of heb je simpelweg advies nodig om een goede start te maken met het reageren op je doelgroep? Door middel van een social listening strategie tekenen wij de lijntjes voor jou uit. Vanaf dan wordt het pas echt peanuts!