Hoe creëer je unieke verkoopargumenten? 

15 augustus 2022

Jasmijn Kruese

Content marketing

Jouw onderneming onderscheiden is door de groeiende markt van online aanbieders niet langer meer een bijzaak, maar een hoofdzaak geworden. Dé manier om te bouwen aan je merk en te laten zien waar je voor staat is content marketing.

Je doelgroep omzetten in klanten

Met een sterke contentstrategie maken wij voor jou het verschil tussen je doelgroep bereiken en je doelgroep omzetten in klanten. Net zo belangrijk is het werken aan een sterke branding, het inleven in de doelgroep en het toevoegen van beleving aan een verhaal. Maar hoe doen we dat?

Formuleer USP’s

Unique Selling Points (op z’n Hollands: jouw unieke verkoopargumenten) – je weet vast dat dit de waarden zijn om jou te onderscheiden van jouw concurrenten. En met onderscheidende waarden bedoelen we échte unieke waarden, en niet de standaard zinnen die je (helaas) nog veel ziet:

❌ Gratis verzending

❌ Wij bieden kwaliteit

❌ Uitgebreid assortiment

Een goede USP voldoet aan drie zaken:

  • Jouw aanbod moet duidelijk zijn: het is direct helder voor de doelgroep wat jij biedt
  • Jouw voordeel is uniek: de concurrenten bieden niet hetzelfde voordeel (of benoemen het niet)
  • Het is verkoopbaar: de doelgroep is bereid om te investeren

Een slechte USP is bijvoorbeeld: 

❌ Snelle bezorging

Een sterk voorbeeld is: 

✔️ Wij bezorgen pizza’s binnen 30 minuten.

3 vragen voor sterke USP’s

Om tot sterke USP’s te komen, kun jij jezelf deze drie vragen stellen: 

  1. Is mijn USP concreet?
  2. Is mijn USP uniek?
  3. Is mijn USP onderscheidend?

Heb je op één van deze vragen ‘NEE’ geantwoord? Dan kun je weer terug naar de tekentafel.

Van USP’s naar UBR’s

Maar we gaan nog een stap verder. Wanneer je jouw USP’s hebt geformuleerd kun je deze ombuigen naar UBR’s (Unique Buying Reasons). Oftewel: van unieke waarden naar unieke verkoopredenen. Wat is de reden dat iemand bij jou een product of dienst afneemt? 

Een UBR is een USP vertaald naar een voordeel voor de klant. Dit kun je doen door achter jouw USP de volgende zin te plaatsen:

“Dit betekent voor jou…”

De USP van een pizzabezorger is bijvoorbeeld: 

✔️ Wij bezorgen pizza’s binnen 30 minuten. 

Dit betekent voor jou (de klant):

✔️ Jij krijgt een verse, warme pizza bezorgd binnen 30 minuten.

Voor de lezer voeg je direct een beleving toe en relevantie. Het voordeel voor hem of haar is direct duidelijk en daardoor wordt de lezer sneller getriggerd om over te gaan tot actie. 

Het voordeel van het formuleren van UBR’s is dat je ‘verplicht’ wordt om goed na te denken over jouw doelgroep. Wie zijn zij eigenlijk, wat willen ze, wat verwachten ze en wat is hun relatie tot jouw aanbod?

Durf te vragen!

Wij helpen je graag met het vinden van de juiste USP’s én UBR’s. Hierdoor kun je direct jouw communicatie en marketing effectiever insteken en relevanter zijn voor jouw doelgroep. Stel je vraag aan één van onze specialisten.