Maak verleidende content mét resultaat

7 juli 2022

Dieuwertje Kuiper

Content marketing

Als content marketeer merk ik dat veel teksten meer overtuiging kunnen gebruiken. We willen allemaal graag geloven dat we rationele wezens zijn, maar we worden nog steeds gedreven door emoties. En jouw (potentiële) klanten dus ook. Elk mens zoekt naar plezier en wil pijn vermijden. Om jouw klant te blijven boeien en aansporen, zul je dus achter frustraties en behoeften moeten komen.

Frustraties en behoeften

Het is heel goed mogelijk dat je meerdere type klanten hebt met meerdere frustraties en behoeften. Laten we even een klant van de bakker als voorbeeld nemen.

Frustraties (pijn)

  • Ik heb trek en ben er chagrijnig van. 
  • Het brood dat ik gisteren in de supermarkt kocht is nu al droog en niet lekker meer.
  • Mijn portemonnee laat het niet toe dat ik een nieuw brood koop.
  • Ik heb geen tijd om weer naar een winkel te gaan voor eten.
  • Het brood is vaak op wanneer ik later in de supermarkt ben.

Behoeften (plezier)

  • Ik wil eten; een fijn, vol gevoel ervaren.
  • Ik wil lekker eten; een genietmoment ervaren.
  • Ik wil geld genoeg overhouden voor andere dingen.
  • Ik wil tijd genoeg overhouden voor andere dingen. 

Probeer op deze manier ook eens te brainstormen over jouw klanten. Wie zijn dat of wie zouden dat in de toekomst kunnen zijn?

Welke oplossingen bied jij de klant?

Nu gaan we een stap verder. Welke oplossingen bied jij? In het geval van de bakker kan dat zijn:

  • “Ik verkoop brood dat lang vers blijft.”
  • “Ik verkoop een breed assortiment, betaalbaar brood.”
  • “Ik bied de mogelijkheid om online brood te bestellen en te laten bezorgen.”
  • “Ik verkoop brood met een extra lekkere korst.” 

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden? Ik en mijn collega’s gaan graag voor je aan de slag! Op basis van jouw input kunnen we bijvoorbeeld persona’s uitwerken, waarin de frustraties en behoeften van jouw (potentiële) klanten omschreven worden. Ook stellen we graag schrijfrichtlijnen voor je op. Hierin beschrijven we wat het doel is van jouw teksten, voor welke doelgroepen (persona’s), wat jouw ‘USP’s’ (unieke verkoopargumenten) zijn & welke toon en woorden hierbij passen. Zo staat er een goede basis die zorgt voor consistentie & resultaat.