‘Zo zorg je dat bezoekers wél converteren: 3 tips’ (leestijd: 3 min.)

14 april 2023

Dieuwertje Kuiper

Content marketing

Als je je met regelmaat verdiept in marketing, dan heb je vast al veel voorbij zien komen over het ‘beïnvloeden’ en ‘verleiden’ van je doelgroep. Oftewel; neuromarketing*. Nu kunnen we hier een heel wetenschappelijk artikel van maken, maar liever geven we jou 3 direct toepasbare en concrete tips om hiermee aan de slag te gaan. Graag gedaan!

*Krijg je jeuk van woorden als ‘beïnvloeden’ of ‘verleiden’? Weet dan dat neuromarketing niet onethisch of onverantwoord hoeft te zijn. Ga eerlijk te werk en zorg dat de klant gebaat is bij jouw product of dienst.

Onze basisbehoeften: de paraplu

Een heel groot deel van de ‘verleiders’ en ‘beïnvloeders’ kun je scharen onder de basisbehoeften van de mens. Onze belangrijkste basisbehoeften zijn: pijn vermijden en plezier vergroten. Dit kun je binnen je marketing op eindeloos veel manieren inzetten. Let’s go!

Tip 1. Niemand wil buiten de ‘groep’ vallen

Mensen zijn kuddedieren. We willen allemaal sociale uitsluiting (pijn) voorkomen en ‘erbij’ horen. We geven je een aantal ‘kudde-tips’; 

  • Zet goede reviews van anderen op je site (verstop ze niet op één pagina!);
  • Vermeld het aantal klanten dat je al hebt gehad of dat dagelijks op je webshop koopt;
  • Wees sympathiek, positief en geef complimenten (de ‘confettiregen’);
  • Geef iets weg, om vervolgens iets terug te krijgen van je klant (wederkerigheid).

Tip 2. We willen allemaal de ‘beste’ zijn

Vanuit overlevingsdrift willen we graag winnen van anderen (pijn voorkomen). Ook dit kun je inzetten in je marketing. Denk aan;

  • Gebruik een ‘will-make-you’, zoals; ‘Tien tips die jou de snelste hardloper maken’;
  • Benoem dat iemand de ‘eerste’ kan zijn: ‘Ontvang als eerste de beste kortingen, tips en nieuwtjes.’
  • Benoem ‘fouten’ of ‘winst’; ‘Zo voorkom je de tien meest gemaakte fouten bij het bakken van een cake.’

Tip 3. We zijn op zoek naar positieve emoties

Zoals gezegd; we willen altijd ons plezier vergroten en pijn vermijden. Dit kun je natuurlijk eindeloos inzetten. Een aantal triggers voor positieve emoties;

  • Lekker eten en drinken: ‘Geniet nu van de heerlijkste bonbons, een smaakexplosie in je mond!’
  • Het beschermen van onze geliefden: ‘Voorkom dat je vakantie in het water valt en geef je kinderen de tijd van hun leven in ons bungalowpark met overdekte speeltuin.’
  • Een snelle beloning: ‘Schrijf je nu in en ontvang binnen enkele seconden de gratis recepten in je mailbox!’
  • Het besparen van tijd en geld: ‘Check gratis online in en bespaar tijd op het vliegveld.’
  • Anticipeer op het resultaat na conversie (of laat het zien in beeld): ‘Nog even en jij ligt straks lekker op dit zonnige strand met een cocktail in je hand.’

Bonustip! Inspelen op pijn: go of no go?

Natuurlijk kun je ook pijn benoemen om mensen aan te zetten tot actie. Denk er goed over na op welke manier je dit doet. Inspelen op bijvoorbeeld verlies en angst kan ook verkeerd overkomen of je product of dienst een negatieve lading geven. Twee voorbeelden;

  • ‘Jij wilt toch ook niet dat je kind ziek wordt, omdat je niet de juiste melkvoeding hebt gekocht?’
  • ‘Koop onze best geteste babyvoeding vol vitaminen en natuurlijk ingrediënten. Geniet van een blije en gezonde baby!’

Je snapt ‘m. Een subtielere variant waarbij je zowel ‘pain’ als ‘gain’ benoemt;

  • ‘Niets vervelender dan je baby die zich niet lekker voelt. Onze babyvoeding draagt bij aan een gezonde groei van je kindje.’

Kortom, houd het altijd ethisch, verantwoord en het liefst een beetje positief!

Deze tips komen uit het boek ‘Online invloed’ van Bas Wouters & Joris Groen.