Waaruit bestaat een sterke social media post?

18 juli 2022

Jasmijn Kruese

Content marketing

Die eeuwige struggle. Een social media post schrijven die én geliket wordt, én goed doorklikt én het liefst ook nog viraal gaat. Hoe doe je dit? Of wellicht nog belangrijker: is dit wel te doen? Als content marketeer weet ik waar een sterke social media post aan moet voldoen. In dit blog deel ik een aantal handige tips met je!

1. Onderzoeken

Voor de start is het goed om het een en ander inzichtelijk te hebben, zoals het doel van de social media post. Een post kan niet én activeren én engagement genereren én informeren én overtuigen. Een sterke post heeft één duidelijk doel.

Een goed bericht op social media sluit daarnaast perfect aan op de doelgroep. Zij:

  • Snappen het bericht direct
  • Stoppen met scrollen
  • Delen de post met vrienden/collega’s
  • Liken het bericht

2. Aandacht trekken

Een sterke post komt direct tot de kern. De lezer is geboeid en leest verder, bijvoorbeeld door een pakkende introductie. Dit kan bijvoorbeeld een quote, vraag of een stelling zijn. Ook de tone of voice moet passen bij zowel het merk als de doelgroep. De tekst straalt uit wat het merk of bedrijf wil uitstralen (positief, eerlijk, deskundig, ….). Ook moet de doelgroep het taalgebruik begrijpen.

3. Activeren

Actieve teksten zijn scherper en eenvoudiger te lezen. Een voorbeeld van een passieve zin: “Als u nog vragen heeft na het lezen van deze tekst, dan kunt u contact met ons opnemen via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.“ Een voorbeeld van een actieve tekst: “Vragen na het lezen van deze tekst? Bel of mail ons meteen!“

Een goede post zorgt ervoor dat de lezer aan het einde van de post actie onderneemt. Het verwijst naar meer informatie (verkeer naar website), vraagt om een reactie of om een vriend te taggen. Dit vergroot de kans dat een volger/liker iets onderneemt.

4. Bereiken

Een gedegen hashtag onderzoek (op Instagram en Twitter) is een andere vereiste voor een goede post. Op social media kun je handig gebruik maken van populaire hashtags per vakgebied. Een sterk social media bericht heeft maximaal 25 hashtags. Let op: dit zijn geen hashtags met 1.5 miljoen resultaten waarmee de post verdwijnt in de massa. De slimste bedrijven krijgen hun eigen hashtag populair, zodat anderen ze ook gebruiken.

5. Experimenteren

Veel schrijven en experimenteren is nodig om te kunnen analyseren wat werkt en wat niet. Hoe meer social media berichten op een kanaal staan, hoe makkelijker te zien is welke vorm of welk onderwerp de meeste likes en reacties uitlokt.

Zeker weten dat je een sterke branding laat zien op social media? Wij gaan graag voor je aan de slag!