Meer omzet uit je webshop genereren? Maak je interne zoekmachine meetbaar!

7 maart 2024

Data & analyseren

Maak jij optimaal gebruik van de mogelijkheden die je interne zoekmachine biedt? In e-commerce kan de interne zoekmachine meer dan 20% van de omzet opleveren, terwijl slechts 5% van de bezoekers de functie gebruikt. Klinkt dit interessant? De eerste stap naar meer resultaat, is het meetbaar maken van je interne zoekmachine. In dit blog leggen we je uit hoe je dit het best aanpakt.

Is jouw interne zoekmachine nog niet meetbaar? Dan mis je waardevolle inzichten!

De interne zoekmachine geeft je waardevolle inzichten in: 

  • Hoeveel omzet er vanuit interne zoekopdrachten wordt gegenereerd. 
  • Welke producten of diensten het meest gezocht worden. 
  • Welke zoekopdrachten geen resultaat opleveren.
  • Welke pagina’s een hoog zoekvolume hebben en beter toegankelijk moeten zijn vanuit de navigatie van de website.
  • Vanuit welke pagina de zoekmachine gebruikt wordt. Dit geeft aan dat de inhoud en/of gebruikerservaring van de landingspagina verbeterd moet worden. 

Voorbeeld van één van onze opdrachtgevers: 18% van de omzet komt uit site search met ongeveer 5% van de sessies.

Om de interne zoekopdrachten in Google Analytics meetbaar te maken, doorloop je drie belangrijke stappen.

Stap 1: Het verzamelen van de zoekopdrachten

  • Open Google Analytics 4 en klik linksonder op ‘Beheer‘.
  • Ga naar ‘Gegevensstreams’
  • Klik op het tandwiel bij ‘Verbeterde meting
  • Zorg ervoor dat ‘Zoeken op de site’ is ingeschakeld
  • Klik onder ‘Zoeken op de site’ op ‘Geavanceerde instellingen tonen’
  • Voer de queryparameter in voor de zoekterm die op jouw website wordt gebruikt. Dit controleer je door een zoekopdracht uit te voeren in de zoekbalk van je website en vervolgens de URL te bekijken. De letters achter het ‘?’-teken vormen jouw queryparameter.
    • Een voorbeeld van een queryparameter in een URL zou kunnen zijn: “?q=zoekterm”. In dit geval is “q” de queryparameter die de zoekterm aangeeft die de gebruiker heeft ingevoerd. De waarde achter “q”, bijvoorbeeld “zoekterm”, is de daadwerkelijke zoekopdracht die door de gebruiker is ingevoerd.

Stap 2: Aangepaste definitie maken  

Vervolgens stel je een aangepaste definitie in door de volgende stappen te volgen:

  • Ga terug naar het tabblad ‘Beheer’.
  • Klik op ‘Aangepaste definities’.
  • Selecteer ‘Aangepaste dimensie maken’.
  • Geef de aangepaste dimensie de naam ‘search_term’.
  • Typ bij ‘Gebeurtenisparameter’ ook ‘search_term’.
  • Klik op ‘Opslaan’.

Stap 3: Inzichtelijk maken van de zoekopdrachten

De laatste stap is het maken van een verkenning. Dit doe je eenvoudig door:  

  • Klik op ‘Verkennen’.
  • Ga naar ‘Leeg’.
  • Geef de nieuwe verkenning de naam ‘Intern Search’.
  • Selecteer onder ‘Variabelen’:
    • Bij ‘Dimensies’search_term’.
    • Bij ‘Waarden’ interessante waarden zoals ‘Sessies’ en ‘Aantal gebeurtenissen’.
  • Selecteer onder ‘Instellingen’:
    • Bij ‘Rijen’ de ingevoerde dimensie.
    • Bij ‘Waarden’ interessante waarden zoals ‘Sessies’ en ‘Aantal gebeurtenissen’.
  • Houd er rekening mee dat het tot 48 uur kan duren voordat de initiële gegevens van interne zoekopdrachten zijn bijgewerkt.

Meten is verbeteren!

Kom je er zelf niet uit om je zoekmachine meetbaar te maken? Of wil je niet alleen de zoekopdrachten meten, maar ook verbeteren? Neem vrijblijvend contact op met APC.

Ook interessant om te lezen.