Data analyseren met een CDP

Waarom jouw webshop niet zonder een Customer Data Platform kan

13 juni 2024

Mané Schenning

Stel je voor: je zoekt online naar de perfecte koptelefoon, maar het grote aanbod maakt het lastig om een goede keuze te maken. Een webshop biedt een handige filterfunctie, maar zelfs na gebruik blijven er nog te veel opties over.

Later die dag ontvang je een e-mail van dezelfde webshop met de boodschap: “Op zoek naar de perfecte koptelefoon? Wij hebben een selectie speciaal voor jou!” Nieuwsgierig open je de mail en zie je de top-3 JBL koptelefoons die nu zijn afgeprijsd. Deze koptelefoons hebben de functionaliteiten die je zoekt en worden het best beoordeeld. Dit geeft voor jou de doorslag om een bestelling te plaatsen. 

Hoe kan deze website jouw wensen zo goed voorspellen en je precies de juiste koptelefoon aanbieden? Door het verzamelen van jouw klantdata via een Customer Data Platform (CDP).

En nu wordt het echt interessant!

Wat is een CDP en waarom heb je er een nodig voor jouw webshop?

Het bovenstaande voorbeeld illustreert slechts een fractie van wat een CDP kan. Let’s dive into it!

Een CDP, ook wel Customer Data Platform, houdt zich bezig met het verzamelen, beheren en analyseren van klantgegevens uit verschillende databronnen. Deze bronnen zijn websites, webshops, mobiele apps, social media en meer.

Een CDP stelt bedrijven in staat om een volledig 360-graden beeld van hun klanten te creëren. Zo verzamelt een CDP inzichten in het online gedrag, de voorkeuren en interacties van jouw doelgroep. Met deze diepgaande inzichten kun je op maat gemaakte marketingcampagnes ontwikkelen, gerichte productaanbevelingen doen, je klantenservice verbeteren en nog veel meer. Dit gebeurt allemaal automatisch met behulp van marketing automation. Dit resulteert in een betere afstemming op de behoeften en verwachtingen van jouw klanten. En dat is precies wat je wilt!

Customer Data Platform en first-party cookies

Third-party-cookies, die door externe partijen worden geplaatst voor advertentiedoeleinden, zijn aan het uitfaseren door nieuwe privacyregelgeving en beperkingen. 

Met een Customer Data Platform verzamel je zelf first party data. Daardoor ben je minder afhankelijk van third party cookies. Traditioneel werkt dataverzameling zo: je verzamelt ruwe data op je website of webshop via de datalayer, vervolgens leest Google Tag Manager deze data en stuurt het door naar jouw CDP. Voor maximale controle werken we met server-side tagging. Hierbij slaan we deze data vanuit Google Tag Manager ook op op onze eigen server, voordat het naar het CDP wordt doorgestuurd.

Online marketing laptop

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een CDP?

Een CDP biedt tal van voordelen voor bedrijven die streven naar een effectieve en persoonlijke benadering van hun klanten. Hieronder vind je de meest belangrijke voordelen op een rij:

  • Persoonlijke benadering

Met een CDP krijg je diepgaand inzicht in de voorkeuren van jouw klanten. Denk bijvoorbeeld aan het type muziek waar ze van houden, hun favoriete merken en de activiteiten waarvoor ze hun koptelefoon gebruiken. Dit stelt bedrijven in staat om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen:

Een koptelefoon met een breed frequentiebereik voor liefhebbers van klassieke muziek.

De nieuwste modellen van een favoriet merk zoals Sony, inclusief een persoonlijke kortingscode.

Een ander voorbeeld is de bekende verlaten winkelwagen e-mail, die klanten herinnert aan achtergelaten producten en suggesties doet voor vergelijkbare of aanvullende items. Deze aanbevelingen kunnen verschijnen als pop-up op de website, tijdens het afrekenen in een webshop of via e-mail. En dit is slechts het topje van de ijsberg…

Personalisatie zorgt uiteindelijk voor het verhogen van de conversie. Door klantgerichte benaderingen en persoonlijke aanbevelingen, voelen klanten zich meer betrokken en gemotiveerd om tot aankoop over te gaan.

  • Verhogen van de conversie

Personalisatie zorgt uiteindelijk voor het verhogen van de conversie. Door klantgerichte benaderingen en persoonlijke aanbevelingen, voelen klanten zich meer betrokken en gemotiveerd om tot aankoop over te gaan.

  • Voorkom silovorming

Met meerdere databronnen (die bovendien vaak niet aan elkaar gekoppeld zijn), ontstaat er silovorming. Data wordt over afdelingen heen of zelfs binnen afdelingen niet goed gedeeld en/of begrepen.

  • Single-source-of-truth

Een CDP kan fungeren als single-source-of-truth, oftewel dé plek waar iedereen binnen je organisatie op vertrouwt. Het vormt het uitgangspunt van alle analyses en strategie. Cruciaal om data te standaardiseren binnen je organisatie.

  • Hogere gemiddelde aankoopwaarde door upselling

Wanneer een klant een draadloze koptelefoon koopt, kan een webshop ook een oplaadstation of een handige koptelefooncase aanbieden. Dit voegt waarde toe aan de totale aankoop.

  • Verbeteren van de Customer Lifetime Value (CLV)

Door gepersonaliseerde e-mails, loyaliteitsprogramma’s en individuele benaderingen kun je klanten aan je merk binden. Dit verhoogt de klantloyaliteit, omdat tevreden klanten vaker herhaalaankopen doen en jouw merk aanbevelen aan anderen.

Hoe kies je het juiste CDP voor jouw bedrijf?

Bij het kiezen van het juiste Customer Data Platform (CDP) voor jouw bedrijf is het belangrijk om goed te kijken naar je specifieke behoeften en doelstellingen. Wij adviseren een CDP te kiezen dat niet alleen voldoet aan je huidige eisen, maar ook toekomstbestendig is voor groei en ontwikkelingen in je bedrijf.

We starten met een inventarisatie en goede gesprekken om inzicht te krijgen van jouw bedrijf, doelstellingen en uitdagingen die je wilt aanpakken. Vervolgens beoordelen we verschillende CDP’s op basis van onze keuzehulp. In deze keuzehulp staan criteria zoals koppeling met bestaande systemen, waarborging van de privacy, algemene gebruiksvriendelijkheid, personalisatiemogelijkheden en meer.

APC Digitaal & Spotler Activate

APC Digitaal is partner van Customer Data Platform Spotler Activate (voorheen Datatrics). Met Spotler Activate zetten wij slimme klantsegmentatie en marketing automation in voor verschillende klanten. We hebben diverse succescases. Ontdek hoe we door de inzet van personalisatie en marketing automation de omzet van Discus en Outlet Duiven succesvol hebben verhoogd.  

Voeg écht waarde toe aan jouw klanten

Wil je ook profiteren van gepersonaliseerde aanbevelingen en een verbeterde klantervaring op jouw website of webshop? Ontdek hoe wij jou kunnen helpen met het implementeren van een geschikt Customer Data Platform (CDP). 

Neem vandaag nog contact met ons op en laten we samen bouwen aan de groei van jouw bedrijf!

Ook interessant om te lezen.