5 tips om van bestaande klanten terugkerende klanten te maken
10 november 2020
Thomas Wansink
Marketing automation & personalisatie
Corona heeft een groot effect gehad op de ontwikkelingen in de maatschappij. In het E-Commerce landschap zagen we dit ook terug. Een duidelijke ontwikkeling die we zagen, is dat de afgelopen 2 jaar veel meer online werd besteld. Dit kan er zomaar voor hebben gezorgd dat je als e-commerce partij veel klanten voor het eerst in jouw digitale winkel hebt mogen verwelkomen. Hoe zorg je er nou voor dat deze piek geen incident is en hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk van je nieuwe klanten omgezet worden in terugkerende klanten?
Nieuwe klanten vs bestaande klanten
Het is vaak vele malen goedkoper om een bestaande klant terug te laten keren, dan een nieuwe klant te bereiken. Veelal kan dit zelfs al zonder hier extra marketingbudget aan uit te geven. En laat het bepalen van jouw marketingbudget voor 2022 nu net onderwerp van de dag zijn! Bij APC zijn we hiermee uiteraard ook al volop bezig. In dit artikel geven we je 5 tips over hoe je het meeste uit je (extra) nieuwe klanten haalt.
Marketing automation tooling
Zoals gezegd is het op orde hebben van je klantdata een belangrijk uitgangspunt. De grootste uitdaging daarbij is deze data effectief te gebruiken om het conversieratio te verhogen en om van (nieuwe) klanten terugkerende klanten te maken. Bij APC gebruiken we Datatrics als Marketing Automation tool om die data zo effectief mogelijk in te zetten. Deze tool maakt het bijvoorbeeld mogelijk om al je klantdata te koppelen en te segmenteren. Zo zou je bijvoorbeeld een segment aan kunnen maken van alle nieuwe klanten uit de periode maart-juni. Deze bezoekers kun je dan gericht via verschillende kanalen opnieuw gaan activeren. Dit is echter slechts een van de mogelijkheden.
Segmentatie en doelgroepen
Denk na over welke klanten je in segmenten kunt onderbrengen, zodat je op een later moment een relevante boodschap kunt sturen. Weet je uit ervaring dat iemand die een trampoline koopt later wellicht een afdekzeil wil kopen, maak dan een segment aan van alle mensen die een trampoline hebben gekocht zodat je ze op een later moment weer kunt benaderen via e-mail. Of maak een segment aan van alle nieuwe klanten die nog geen tweede bestelling hebben gedaan, zodat je ze rond Black Friday kan benaderen met een specifieke actie.
E-mail flows
Zorg ervoor dat je klanten op de juiste momenten een mail ontvangen met daarin de producten waarin ze geïnteresseerd zijn. Heeft een nieuwe klant in het voorjaar voor het eerst buitenspeelgoed bij je gekocht? Stuur hem dan in de herfst een mail met onderhoudstips en een aantal bijpassende accessoires. Hierdoor kom je opnieuw op de radar, zorg je als bedrijf voor toegevoegde waarde voor de klant (onderhoudstips om zolang mogelijk van het product te kunnen genieten) en breng je relevante producten onder de aandacht waardoor er een grote kans is op een tweede aankoop.
Hoe je dat doet? Daarin denken we natuurlijk graag met je mee. Binnen Datatrics is het bijvoorbeeld mogelijk om zeer specifieke flows in te richten om mensen op het juiste moment een mail te sturen, eventueel in combinatie met je huidige e-mail tool.
Relevante communicatie op basis van product aankopen
Boven alles geldt: relevantie is key! Stel je voor: je hebt als man een mooi overhemd besteld bij een webshop. Vervolgens sturen ze je een e-mail om je over te halen om opnieuw iets te bestellen. Zou je dan eerder geneigd zijn iets kopen wanneer je een algemene e-mail ontvangt met dameskleding, kinderkleding en herenkleding? Of wanneer je een specifieke mail ontvangt met daarin een stropdas, ondershirt en pantalon die precies passen bij het overhemd dat je hebt gekocht? Hoewel dit een makkelijk te beantwoorden vraag is, zien we dat het toch nog vaak voorkomt dat er gekozen wordt om generieke mails te versturen. En dat terwijl de data om een specifieke mail te sturen wel beschikbaar is!
Heractiveer middels remarketing
Buiten de inzet van je eigen “gratis” kanalen zoals e-mailmarketing, kan je nieuwe klanten ook actief opnieuw benaderen middels remarketing campagnes in onder andere het Google zoeknetwerk en het Google display netwerk.
Om weer het voorbeeld van de trampoline te gebruiken: gebruik het segment met trampoline kopers die je eerder hebt aangemaakt, om in de herfst deze mensen via banners een boodschap over onderhoudstips en accessoires te laten zien. Zo zet je ze aan om je site opnieuw te bezoeken. In de ideale situatie weet je precies welk type trampoline de klant heeft aangeschaft en kun je hem middels de Marketing Automation mogelijkheden van Datatrics precies de juiste bijpassende accessoires laten zien wanneer hij de site bezoekt. Grote kans dat je op deze manier de klant overhaalt om weer een aankoop te doen! En daarmee maak je van jouw bestaande klant een terugkerende klant.
E-mailmarketing of marketing automation uitbesteden?
Geïnteresseerd in hoe jij je nieuwe klanten kunt omzetten in terugkerende klanten? Neem dan eens vrijblijvend contact op voor een (digitale) kop koffie!