Google Analytics 4: waarom je nú wilt overstappen

31 augustus 2022

Wouter Floors

Data & analyseren

Je hebt het vast al gehoord: Google Analytics 4 zal per 1 juli 2023 de ‘dienst uit gaan maken’. Het huidige Universal Analytics is dan dus niet meer te gebruiken. Wij nemen je graag mee in de belangrijkste wijzigingen én waarom je direct wilt overstappen.

Wat verandert er met Google Analytics 4?

Google Analytics, welke ondernemer kan er nog zonder? Inzicht in wat het verkeer op je website, app of webshop doet en waar ze afhaken is cruciaal voor optimalisatie van je kanalen en dus je verkoop. We nemen je dan ook graag mee in de belangrijkste veranderingen die op komst zijn.

In een notendop

  • Event-driven data: GA4 meet alle interactie die een bezoeker heeft met je kanaal. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om iets wat gelijktijdig met het laden van een pagina plaatsvindt (paginaweergave, start van een sessie, etc) of om iets wat hier los van staat (klikken op een link, actie van een gebruiker, etc). Je hebt dus veel meer data dan voorheen.
  • Privacy: Er zijn natuurlijk steeds strengere privacy richtlijnen. GA4 houdt hier rekening mee door ‘gaten’ in je gegevens naar wens op te vullen met bestaande gebruikersdata. In de toekomst zal het ook mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder cookies nodig te hebben. 
  • Machine Learning: GA4 voorspelt toekomstig gedrag van gebruikers en zorgt zo voor aanvullende data.
  • Rapportages: Rapportages zijn overzichtelijker en vrijer in te vullen. Ze kunnen bestaan uit Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten genereren en Behoud. Zo kun je veel gemakkelijker je doelen meten. Data van zowel app als website worden ook samengebracht. Dit biedt een heel compleet beeld.
  • Integraties: Je kunt verschillende mediaplatforms integreren en cross-mediaal meten.

Wanneer overstappen op Google Analytics 4?

Google Analytics 4 gaat dus per 1 juli 2023 live. De data uit de bestaande versie blijven nog beschikbaar tot minimaal 1 januari 2024. ‘Alle tijd dus’, zou je kunnen denken, maar wij adviseren je om nu al over te stappen. Universal Analytics en GA4 draaien dan tijdelijk naast elkaar.

Waarom nu overstappen op GA4?

  • Hoe meer data je opbouwt in GA4, hoe meer informatie je straks al hebt om te analyseren en data-gedreven te blijven werken.
  • Je wilt alle maanden kunnen vergelijken met het jaar ervoor. Bijvoorbeeld om het succes van seizoensgebonden producten en diensten te bekijken.
  • Tegen de tijd dat Universal Analytics uit de lucht is, kent jouw organisatie de functies en mogelijkheden op haar duimpje.
  • Je kunt nu al gebruik maken van alle handige opties in GA4.
  • Tot slot een open deur: je wilt natuurlijk voorkomen dat er een gat in je data ontstaat doordat je te laat bent.

Doe ons die klus!

Wij helpen je heel graag bij je overstap naar Google Analytics 4. Zo weet je zeker dat al je data, doelen en ROI goed inzichtelijk blijven en je het beste rendement uit je online marketing kunt behalen.