Performance Max: Dit doen wij voor het beste resultaat!

26 augustus 2022

Pepijn

SEA

Performance Max is hét nieuwe campagnetype van Google Ads. Het is een combinatie van display, videoadvertenties, tekst advertenties en shopping. Op basis van input gaat Google aan de slag en vertoont het advertenties door in te zetten op data en algoritmen.

Performance Max kan worden ingezet voor zowel e-commerce als leadgeneratie

Verandering is altijd wennen en wij kregen toch even een lichtelijk gevoel van controleverlies door Performance Max, maar de eerste learnings en rapporten zijn een feit. De resultaten zijn positief en wij zijn blij dat we optimale Performance Max campagnes kunnen draaien voor onze klanten! Onze eerste bevindingen lees je hieronder:

Business-2-Consumer

Performance Max kan worden ingezet voor zowel e-commerce als leadgeneratie. Bij lead campagnes is een leadformulier verplicht. Dit onderscheidt zich van de productfeed die nodig is bij e-commerce campagnes. Er zijn geen producten die moeten worden verkocht; slechts een of meerdere diensten. Onze bevinding is dat B2C campagnes beter presteren dan B2B, in verband met het aantal contactpunten en signalen (en dus hoeveelheid data) waarop het algoritme kan sturen.

Business-2-Business

Bij B2B campagnes is het slim om eigen (first party) lead- en/of klantenlijsten te uploaden en gebruik te maken van website retargeting. De affiniteitsdoelgroepen van Google (third party) zijn vaak te breed om op te sturen. Zo weet je zeker dat je de juiste mensen target. Immers, hoe meer doelgroepsignalen, hoe groter je doelgroep. Ook kan de afweging worden gemaakt om geen video’s en afbeeldingen toe te voegen, zodat je je meer richt op de latere fasen in de klant funnel. Je richt je dus op de klant die klaar is om contact met je op te nemen of een dienst af te nemen en niet meer op de oriëntatiefase. Houd in je uitingen altijd rekening met de fase waarin de klant zich bevindt, zodat de content hier zo goed mogelijk op aansluit. Dit verhoogt de kans op slagen.

Hoeveel campagnes draaien?

Performance Max presteert dus het best als er veel data beschikbaar is. Daarom splitsen we campagnes niet té veel op. We sturen op een logische verdeling in productcategorieën en zorgen voor relevante advertenties per product. Daarnaast voegen we zoveel mogelijk advertentie items toe, zodat Google kan blijven testen en optimaliseren voor de best presterende items. 

Je kunt overwegen om in de campagnestructuur een onderverdeling te maken wanneer: 

  • Je verschillende budgetten hebt voor verschillende diensten;
  • Je wilt testen met verschillende biedstrategieën;
  • Je wilt optimaliseren voor verschillende campagnedoelstellingen;
  • Etc.

Is dit niet het geval, dan raden we aan om geen splitsing te maken in de campagnestructuur. Houd het simpel en voed het algoritme!

Zet ons aan het werk

Wil je ook succes behalen met Performance Max? Wij staan voor je klaar!