Structured data

Hoe voeg je structured data toe met Google Tag Manager?

8 mei 2024

Frank Engelen

SEO

Loop je vast met een CMS dat beperkte mogelijkheden biedt of zijn je ontwikkelaars overladen met andere taken? Dan kan het lastig zijn om structured data aan je website toe te voegen. Gelukkig is dit ook mogelijk met Google Tag Manager. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Lees verder!

Structured wat?

Niet bekend met structured data? In het kort: structured data is een gestandaardiseerde opmaak die extra informatie geeft over een pagina. Een gezamenlijk initiatief van Google, Yandex, Bing en Yahoo. Het helpt deze zoekmachines om te begrijpen wat er op een pagina te vinden is. Het kan gaan om vacatures, recepten, reviews, producten en veel meer. Op schema.org kun je ze allemaal vinden. Door structured data toe te voegen, ontvangt je website vaak meer verkeer. 

Google gebruikt structured data aan de voor- en achterkant. Aan de achterkant zodat de algoritmes beter snappen wat er op een pagina staat. En aan de voorkant door rich snippets op te nemen in de zoekresultaten. Het bekendste voorbeeld van die rich snippets zijn FAQs, zoals hieronder. Maar ook reviews met sterren zijn een bekend voorbeeld.

FAQ Google voorbeeld

Garanties dat Google er iets mee doet, heb je nooit. Het grootste voordeel van structured data is dat het je kans op rich snippets vergroot. Hierdoor behaal je een prominente positie voor jouw ‘vastgoed’ op de resultatenpagina van Google. Een ander voordeel is dat het je doorklikpercentage (CTR) verhoogt.

Hoe implementeer je het FAQ schema met Google Tag Manager?

De eerste stap is ervoor zorgen dat je de juiste content op je pagina(‘s) hebt. Raadpleeg de Google guidelines voor actuele richtlijnen. Enkele zijn: 

  • Zorg ervoor dat jouw pagina vragen én antwoorden bevat.
  • De content dient door jezelf geschreven te zijn; niet door bezoekers (geen user generated content).
  • Misbruik het niet voor advertentiedoeleinden. 😉
  • Vermeld geen obscene, seksueel getinte, gewelddadige content en promoot geen illegale activiteiten. 
  • Alle FAQ-content dient zichtbaar op de pagina aanwezig te zijn. 

Genereer een JSON-LD snippet

Stap twee is om een JSON-LD (Javascript) snippet te creëren. Dit is een opmaak waar Google de laatste jaren de voorkeur aan geeft. De code is vrij rechttoe rechtaan. Onderstaand een klein voorbeeld: 

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": {
    "@type": "Question",
    "name": "Hoe voeg je structured data toe met Google Tag Manager?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "Soms heb je een CMS met beperkte mogelijkheden of drukke ontwikkelaars met teveel tickets op hun backlog. Als je dan toch graag structured data op je website wil hebben, dan is Google Tag Manager een prima optie. Hoe je dat doet? Lees het hier. 

Structured wat? 
Niet bekend met structured data? Het is een gestandaardiseerde opmaak die extra informatie geeft over een pagina. Het helpt bijvoorbeeld zoekmachines met begrijpen wat er op een pagina te vinden is. Het kan gaan om vacatures, recepten, reviews, producten en veel meer. Op schema.org kun je ze allemaal vinden."
    }
  }
}
</script>

Er zijn trouwens efficiëntere manieren indien je veel FAQ secties op je website hebt. Overweeg eerst een developer aan te haken. Of overweeg een stukje JavaScript dat op basis van CSS classes een loop maakt door de content op de pagina. Heb je daar hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op!

Google Tag Manager instellen

In stap drie voegen we de structured data toe aan Google Tag Manager (GTM). Hieronder leggen we stapsgewijs uit hoe je te werk gaat: 

  • Maak een nieuwe tag aan.
  • Selecteer ‘Aangepaste HTML’ als optie. 
  • Voeg je gloednieuwe JSON-LD snippet toe aan het veld.
  • Geef je tag een logische naam.
  • Maak een trigger aan. Hiermee geef je aan wanneer Google de tag moet afvuren. Dit dient dus de pagina te zijn waarvoor je de FAQ snippet gegenereerd hebt. 
  • Vervolgens test je in de debugmode van GTM of de tag inderdaad wordt afgevuurd. 
  • Werkt die naar behoren? Publiceer nu je tag.
Google Tag Manager tag configuratie

Testen met Schema.org validator

De vierde stap is om jouw gloednieuwe SEO best practice te testen op je live-omgeving. Bezoek hiervoor de Schema.org Validator. Geef je URL op en klik op ‘Test uitvoeren’. 

Als je alles goed doorlopen hebt, verschijnt er nu een overzicht van alle aanwezige structured data. Door op FAQPage te klikken, zie je vervolgens het resultaat van jouw werk. 

Schema.org validator

Pro tip

Kun jij niet wachten totdat Google je nieuwe truc op heeft gepikt? Ga naar Google Search Console (GSC) en laat Google handmatig je pagina opnieuw indexeren. Kan zomaar een paar dagen schelen.

Tot slot…

In Google Search Console (GSC) en in SEO tools als SE Ranking kun je tevens zien hoe vaak de zoekmachine jouw nieuwe snippet heeft vertoond. Ga in GSC naar de sectie ‘Zoekresultaten’ naar het tabblad ‘Zoekopmaak’. In SE Ranking kun je onder Rankings een filter instellen om te zien welke van je pagina’s scoren met FAQs. 

Laat je concurrenten achter je.

Kom je er zelf niet uit om structured data toe te voegen? Laat deze kans niet schieten! De experts van APC helpen je graag met de implementatie, zodat jouw website optimaal presteert in de zoekresultaten. Neem vandaag nog contact met ons op en laat je concurrenten achter je.

Ook interessant om te lezen.