Adverteren op LinkedIn: til je campagnes naar een hoger niveau [5 tips]

8 september 2020

Pepijn Hulshof

Social media

Ongetwijfeld maak je gebruik van een persoonlijke LinkedIn-pagina. Het grootste zakelijke platform ter wereld, kunnen we wel stellen. Nieuwe baan hier, promotie daar… Maar maak jij al gebruik van LinkedIn als marketingkanaal? Adverteren op LinkedIn is namelijk super geschikt om te bouwen aan naamsbekendheid of het genereren van leads.

In dit artikel geven we je geen tips voor organische content en zullen we je ook onze mening over jouw headline besparen, maar na het lezen van deze blog heb jij wél 5 praktische tips om jouw LinkedIn campagnes naar een hoger level te tillen.

Voordelen LinkedIn marketing

Laten we eerst nog even kort stilstaan bij een paar voordelen van adverteren via LinkedIn.

  1. Zeer specifieke targeting in B2B markt

Met 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers is LinkedIn het grootste zakelijke platform in ons land. Gebruikers zitten op het platform voor enkel zakelijke doeleinden. En daardoor heb je ze altijd direct spot on! Je kunt targeten op bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte, branche, functiegroep, functietitel, senioriteit, skills, groepen en nog veel meer. Kortom: de keuze is reuze!

  1. Ruime mogelijkheden in LinkedIn advertenties

Ook de keus in advertentievormen is groot. Je kunt voor advertenties die worden vertoond in de feed kiezen uit advertenties met een enkele afbeelding, carrousel advertenties of video advertenties. Daarnaast is het ook mogelijk te adverteren met tekst advertenties of rechtstreeks via InMail. Indien je klant al verder in de klantreis zit, kun je via LinkedIn rechtstreeks leads genereren. Dit doe je via lead gen forms. Dit zijn formulieren binnen het platform, waarmee je de gewenste gegevens van je doelgroep opvraagt, voordat jij jouw waardevolle content met ze deelt. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, whitepaper of klant case.

Onderstaand lees je onze 5 tips voor adverteren op LinkedIn.

Tip 1: LinkedIn advertenties optimaliseren

We hopen eigenlijk dat elke marketeer zijn of haar advertenties regelmatig optimaliseert. Maar het belang ervan kunnen we niet vaak genoeg benadrukken! Kies na een week looptijd bijvoorbeeld voor de best lopende advertentie om je budget gerichter uit te geven, versmal je doelgroep wanneer je nog niet helemaal op de juiste plek aanwezig bent en optimaliseer je advertentietekst op basis van bijvoorbeeld de hoogste doorklikratio.

Tip 2: gematchte doelgroepen in LinkedIn Campagne Manager

Maak gebruik van gematchte doelgroepen in de LinkedIn Campagne Manager! Dit tilt je campagnes naar een hoger level. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om lijsten te uploaden, lookalikes aan te maken en te retargeten. Kortom: je breidt je doelgroep uit op de plekken waar je wil zijn óf je zorgt er met deze functie voor dat jouw huidige doelgroep niet meer om je heen kan.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor gematchte doelgroepen. Bij het uploaden van lijsten kies je bijvoorbeeld voor een lijst met leads uit je CRM of voor een lijst van interessante bedrijven die je uit een databank hebt gehaald. 

Retargeting is interessant wanneer je al eerdere campagnes hebt uitgevoerd. Hiervoor moet je een LinkedIn Pixel hebben geïnstalleerd. Zie voor meer info onze volgende tip.

Tot slot is er nog mogelijkheid voor een lookalike doelgroep. LinkedIn maakt met deze functie een doelgroep aan die veel lijkt op een al eerder aangemaakte doelgroep. Zo boor je weer een hele nieuwe lijst aan en breid je jouw bestaande doelgroep(en) verder uit met dingen waar je zelf wellicht niet eens aan dacht!

Tip 3: LinkedIn retargeting

We benoemden het al kort in onze vorige tip: retargeting. Binnen LinkedIn heb je mogelijkheid om te retargeten op basis van 3 bronnen: websiteverkeer, video advertenties en lead gen forms.

  • Remarketing websiteverkeer

Wil je jouw websitebezoekers nog een keer bereiken? Haal je bijvoorbeeld veel verkeer uit display advertenties of Google Ads en wil je deze doelgroep opvolgen binnen LinkedIn? Dan is deze functie ideaal!

  • Remarketing video advertenties

Heb je een toffe video advertentie laten draaien? En wil je degenen die interactie hebben vertoond met jouw video graag verder door de funnel trekken? Retarget dan de personen die jouw video advertentie hebben gezien. Je kunt kiezen voor een doelgroep op basis van 25, 50, 75 of 100 procent.

  • Remarketing lead gen forms

Heel leuk die lead gen forms, maar wat als mensen wel op je advertentie klikken en toch besluiten hun gegevens niet achter te laten? Waarschijnlijk voelen ze zich nog niet betrokken genoeg en moet je een stapje terug in de funnel. Geen probleem, want door de klikkers te retargeten kun je ze met een laagdrempeligere advertentie opnieuw benaderen.

Tip 4: algoritme LinkedIn laten werken

Dit is een veelvoorkomende valkuil. Een campagne kun je namelijk uitdenken tot in het meest specifieke detail, tot de dagen waarop je advertenties worden geserveerd aan toe. Maar LinkedIn weet alles het best! Het algoritme van LinkedIn is gebaseerd op het gebruik van miljoenen mensen. Dus laat dit gerust z’n werk doen. Zet goede A/B tests op en LinkedIn bepaalt wel wat het beste werkt.

Tip 5: Functies, functietitels en senioriteit: maak de juiste keuze!

In het begin kan het lastig zijn om de juiste targeting te bepalen. De mogelijkheden binnen LinkedIn zijn eindeloos, dus waar moet je beginnen? Wanneer je target op functietitel ben je het meest specifiek. Maar, hiervoor zijn de kosten ook het hoogst. Door te targeten op functie(groep) en senioriteit, pak je een bredere doelgroep en zijn de kosten ook lager. Afhankelijk van jouw ideale doelgroep en jouw doelen, kun je eindeloos combineren en variëren.

LinkedIn adverteren uitbesteden?

Wil jij graag nog meer weten over adverteren op LinkedIn? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van goede LinkedIn campagnes? Dan ben je bij APC aan het goede adres. Kom eens langs bij ons kantoor in Doetinchem voor een bakkie of stuur ons een berichtje en wij helpen je graag!

Ook interessant om te lezen.

Loading …