Adverteren op TikTok: bereik generatie Z!

22 september 2022

Mané Schenning

Social media

Hoe bereik je Generatie Z? Televisie kijken ze niet meer en op Facebook zijn ze nauwelijks te vinden. Maar: TikTok is razend populair onder tieners en inmiddels ook twintigers en ouder. Perfect dus om jouw doelgroep toch te bereiken, te bouwen aan naamsbekendheid, je zichtbaarheid te vergroten en verkoop te stimuleren. Wat betekent deze app voor jou als merk? 

Wat is TikTok?

TikTok bestaat sinds 2017 en is op dit moment een van de meest populaire apps. Bij TikTok draait alles om videocontent en muziek. Maar TikTok is meer dan alleen een platform voor dansjes, playback filmpjes en challenges. Bedrijven gebruiken TikTok om unieke content te delen met een grote groep gebruikers. De mogelijkheden om te adverteren op dit platform zijn eindeloos. Het is de kunst hierin de juiste keuzes te maken. Bij APC helpen we je daar graag bij!

Wie kun je bereiken op TikTok?

Wereldwijd heeft TikTok inmiddels zo’n 1 miljard gebruikers. In Nederland heeft TikTok op dit moment 3,5 miljoen gebruikers, dit waren in 2021 nog 1,7 miljoen gebruikers. Kortom, we kunnen niet meer om TikTok heen! De belangrijkste doelgroep van TikTok is generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015), maar de 25 t/m 29 jarigen zijn ook steeds vaker aanwezig op de app. Van de Nederlandse TikTok gebruikers is 65% vrouw en 35% man. Deze doelgroep is gemiddeld 59 minuten per dag actief op het platform.

Advertentiemogelijkheden op TikTok

Er zijn enorm veel advertentiemogelijkheden binnen TikTok. De meest ingezette advertenties zijn:

  • In-feed video advertenties

Een in-feed advertentie is 5 tot 15 seconden lang en bestaat uit een verticale video die wordt weergegeven op je tijdlijn, ook wel de ‘Voor-jou pagina’. In de video kun je een call to action toevoegen die ervoor zorgt dat mensen bijvoorbeeld je website bezoeken of een app downloaden.

  • Brand takeovers

Anders dan een in-feed video advertentie wordt een brand takeover direct fullscreen getoond wanneer je TikTok opent. De brand takeover video is 5 seconden lang en kan niet weggeklikt worden. De gehele app wordt gebruikt om een volledige merkbeleving te creëren. Vanuit deze video-advertentie kun je doorlinken naar een andere, externe pagina of een hashtag challenge.

  • Gesponsorde hashtag challenge

Bij een gesponsorde hashtag challenge deelt een bedrijf een video met een gesponsorde hashtag. Aan deze hashtag zit vaak een leuke uitdaging verbonden. Wanneer mensen mee doen met deze ‘challenge’ en ook de hashtag gebruiken, zorg je voor co-creatie en kun je viraal gaan op TikTok.

  • 2D- of 3D lenzen of augmented reality-features

Net zoals Snapchat, heeft TikTok ook filters en speciale effecten. Jouw organisatie kan hier slim gebruik van maken. Door middel van eigen filters en effecten kan gezorgd worden voor interactie met de doelgroep. 

Adverteren op TikTok uitbesteden?

TikTok is hotter dan ooit. De kracht van TikTok mag zeker niet onderschat worden. De muzikale app biedt veel. Van push marketing (branded take overs) tot pull marketing (hashtag challenges). Wil jij je doelgroep bereiken via TikTok, maar weet je niet goed hoe? Wij staan te springen om je te helpen!