Wat kost adverteren op LinkedIn?

30 juli 2020

Pepijn Hulshof

Social media

Adverteren op LinkedIn is dé ideale manier om jouw B2B doelgroep te bereiken. Je kunt binnen deze doelgroepen specifiek targeten, retargeten en zorgen voor concete leads. Maar wat kost het nou precies om te adverteren op LinkedIn? Je leest het in dit blog!

De kosten van adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn wordt door veel mensen als duur bestempeld. En dat snappen we, wanneer je het platform afzet tegen andere sociale media als Facebook, Instagram of Pinterest. Met een gemiddelde kost per klik tussen de €3,- en €10,- is het ook zeker niet goedkoop om te adverteren op LinkedIn. De kosten per 1000 vertoningen liggen gemiddeld zelfs rond de €20,-!

Maar, wij vinden het meer dan waard. Bedenk je bijvoorbeeld dat de kosten per 1000 vertoningen bij traditionelere vormen van marketing binnen B2B vaak nog vele malen hoger liggen. Wat dacht je van €80,- per 1000 vertoningen voor een display op de website van een brancheorganisatie of €70,- voor 1.000 vertoningen op een advertorial in de nieuwsbrief van een vakblad. Met adverteren op LinkedIn ben je minstens net zo relevant en kun je nóg specifieker targeten.

Benchmark kosten per 1000 vertoningen

Wanneer je focust op naamsbekendheid, een marktintroductie of productlancering, stuur je op vertoningen. Je wilt een zo hoog mogelijk aantal weergaven binnen jouw getargete doelgroep. Dit stel je van tevoren in bij het opzetten van je campagne(flow) in LinkedIn. De gemiddelde kosten voor 1000 vertoningen op LinkedIn ligt rond de €20,- voor een advertentie in Nederland.

Benchmark kosten per klik

De volgende stap in je marketing funnel is sturen op kliks. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen op jouw advertentie klikken en naar jouw website gaan. Wanneer dit van tevoren wordt ingesteld in de campagne, stuurt LinkedIn op zo laag mogelijke kosten per klik. Afhankelijk van jouw targeting (hoe specifieker, hoe beter) en de doorklikratio van jouw advertentie, liggen de kosten per klik voor adverteren op LinkedIn tussen de €3,- en €10,-. Dit is voor een campagne in Nederland, in bijvoorbeeld Duitsland zijn deze kosten vaak hoger.

Benchmark kosten per lead

Wanneer de klant in de DO fase van het See, Think, Do, Care model is aanbeland, wordt leadgeneratie interessant. Binnen LinkedIn zijn hiervoor hele toffe mogelijkheden. De lead hoeft niet eens het platform te verlaten om zijn gegevens achter te laten. Afhankelijk van hoe goed de rest van jouw funnel gevuld is en hoe bereidwillig de doelgroep is, zien wij in deze campagnes vaak dat de gemiddelde kosten per lead tussen de €50,- en €100,- ligt.

Let wel, dit zijn de rechtstreekse kosten die afgelezen kunnen worden uit een leadgen campagne, werkend met leadgen formulieren! Voor een nog diepgaander beeld van jouw marketingsucces, zul je bij een CPL berekening ook de kosten die ervoor zijn gemaakt om de klant in deze fase te krijgen, moeten meerekenen.

LinkedIn adverteren uitbesteden?

Wil jij graag met adverteren op LinkedIn aan de slag? En wil je dat deels of volledig uitbesteden? Dan ben je bij APC aan het goede adres. Kom eens langs bij ons kantoor in Doetinchem voor een bakkie of stuur ons een berichtje en wij helpen je graag!

Ook interessant om te lezen.

Loading …