Buisjes UX-lab test

Data driven optimalisatie door UX-lab

Komen er genoeg bezoekers op jouw website, maar ondernemen ze geen actie? Kom je er maar niet achter waarom ze afhaken? Of wil je weten hoe je nog meer uit jouw website kunt halen? Dan hebben wij de oplossing! In ons unieke UX-lab (user-experience laboratorium) voeren wij testen uit met geselecteerde gebruikers die perfect in je doelgroep passen. We observeren hun websitegebruik door eye-tracking en mouse-tracking en bevragen hun ervaring in objectieve, persoonlijke interviews.

Kwalitatief onderzoek

Wat levert een UX-test op?

Je kunt op basis van data inzicht krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers. Google Analytics, Hotjar en andere dashboards geven uiteraard al veel inzicht.  Toch mis je bij deze data de achterliggende redenen: waarom haken websitebezoekers af op een specifieke pagina en waarom voltooit 60% van de bezoekers hun winkelaankoop niet? Een UX-test geeft antwoord op deze vragen.

Verder kun je op basis van een UX-test:

  • De gebruikservaring op jouw website verbeteren;
  • Zorgen voor meer tevreden klanten;
  • De conversie verhogen;
  • De vindbaarheid verhogen;
  • De klantretentie verhogen.

Ons laboratorium

Hoe ziet een UX-test eruit?

Ons UX-lab bestaat uit een test- en observatieruimte. 

  • Testruimte (de woonkamer)

In onze testruimte voert een potentiële eindgebruiker uit jouw doelgroep verschillende opdrachten uit op de website met een moderator. Door eye-tracking worden oogbewegingen gevolgd en muisbewegingen vastgelegd. Alles dat in de testruimte gebeurt (spraak en beeld) is te volgen in de observatieruimte.

  • Observatieruimte

In de observatieruimte zit je samen met de UX-specialist en online marketeer om de handelingen van de eindgebruiker te analyseren. Hoe bekijkt de gebruiker de verschillende pagina’s? Leest de gebruiker alle teksten? Vallen de gekleurde buttons goed op? Hoewel alles dat de gebruiker doet en zegt wordt opgeslagen en geanalyseerd, is het waardevol om tijdens de test direct in de observatieruimte te zitten. Zo krijg je alles goed mee en kom je meteen tot nieuwe inzichten. 

Verschil CRO & UX

Wat is CRO en wat is UX?

CRO, ook wel conversieratio-optimalisatie, richt zich op het maximaliseren van het aantal bezoekers dat een gewenste actie onderneemt. Dit kan door middel van A/B-tests en het uitvoeren van hypotheses. Gewenste acties kunnen zijn:

  • Invullen van een contactformulier
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Het doen van een aankoop

UX, ook wel user experience, richt zich op het creëren van een optimale gebruikservaring. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende aspecten van de website (toegankelijkheid, ontwerp, interactie etc.). Het doel van UX is om de gebruikerstevredenheid en -loyaliteit te verhogen. 

Is een UX-test wat voor mij?

Het belang van UX

Voordat jouw websitebezoeker een gewenste actie kan ondernemen, moet je ervoor zorgen dat deze actie ook gemakkelijk uitgevoerd kan worden. Dit is de voornaamste reden dat UX onmisbaar is om de prestaties van een website of app zo goed mogelijk te optimaliseren (CRO).

Nieuwsgierig geworden? De komende tijd kun je nog veel meer informatie verwachten over ons UX-lab. Be ready!